גיל ההתבגרות והתנהגויות סיכון

"זו לא חכמה ללדת ילדים, החכמה היא לדעת איך לגדל אותם" משפט ששמעתי בעבר מאיש זקן ומלא בחכמת חיים. כשחושבים על המשפט הזה לעומק מבינים כי ילדים ניתן להביא לעולם על ידי פעולה טכנית. האתגר הגדול הוא בגידול שלהם. גיל ההתבגרות הנקרא גם גיל המרד השני, הוא שלב מאתגר במיוחד בגידול של הילדים שלנו. גם לילדים שלנו מאוד לא קל בתוך השינויים שהם עוברים. כיצד לעבור את גיל ההתבגרות ולהימנע מהתנהגויות בסיכון של בני הנוער?

טיפול בילדים ונוער

כיצד להתמודד עם גיל ההתבגרות?

לפני כשלושה עשורים משך גיל ההתבגרות היה נחשב מגיל המצוות, כלומר גילאי 13-12 ועד גיל 18 בו הילדים היו מתגייסים לצה"ל. בתקופה זו, היו לא מעט בנים ובנות אשר מלאו להם 18 שנים, נישאים כדת וכדין ומקימים משפחות. בימינו אנו, אנו נוכחים לגלות כי הטווחים התארכו וכי תחילתו של תהליך ההתבגרות אף הקדים. ניצני ההתבגרות המינית מתחילים כבר בילדים בגילאים 9-8. גם לאחר שהילדים שלנו משתחררים מהצבא ובעינינו הם בוגרים לכל דבר, רובם הגדול חוזר לגור עם הורים ונתמך על ידם עד גיל 30 ויותר. אז, איך מתמודדים עם גיל התבגרות כל כך ארוך וכל כך מורכב?
חשוב להבין כי הילדים שלנו ההופכים לנערים, מושפעים משינויים פיזיולוגיים ופסיכולוגיים כאחד. ההתפרצויות ההורמונליות המתרחשות בגופם משנות את הנראות שלהם כלפי עצמם וכלפי הסביבה. מכאן, הדרך להתפרצויות זעם ולדיכאונות היא קצרה. בני נוער רבים זקוקים להכלה והבנה. טיפול בילדים ובנוער בנושא גיל ההתבגרות נותן כלים להבין את התהליכים שהם עוברים. 

יד מכוונת להורים

הורים זקוקים ליד מכוונת בהתמודדות עם בני נוער מתבגרים. החשש המתמיד של הורים שילדיהם יתדרדרו להתנהגויות סיכון כתוצאה מלחץ חברתי היא ידועה ומוכרת. הדרכת הורים יכולה להוות פתרון לדילמות איתן ההורים מתמודדים עם ילדיהם המתבגרים. חשוב לקבל כלים כיצד להנחות את הנוער להפעיל שיקול דעת ולקבל החלטות נבונות ונכונות להם בסיטואציות מורכבות. גם במקרים של היעדר סמכות הורית או התמרדות קשה מצד הילדים, צריך ללמוד כיצד לנהל שגרת חיים שפויה המבוססת על תקשורת בין אישית פתוחה.

לתיאום פגישת ייעוץ חייגו: 052-8029922