התמכרויות כבריחה מחלל רגשי לא מספק

ישנם מצבים בחיים בהם אנשים מרגישים חלל ריק, חוסר סיפוק רגשי שיכול להתבטא במגוון מובנים, לדוגמא מאהבה נכזבת, ממצב כלכלי קשה, מהעבודה שלוחצת ועוד המון סיבות. במצבים בהם אנשים חווים את החלל הרגשי ואת תחושת חוסר הסיפוק, הם מחפשים דרכים לברוח אליהן כדי למלא את החלל, אך לרוב הבריחה היא לא הפתרון האמתי, אלא רק הופכת את המצב לחמור יותר. הבריחה יכולה לבוא לידי ביטוי בהתמכרויות לדברים מסוימים, ש"אמורים" למלא את החלל הרגשי.

מהי התמכרות?

התמכרות היא מצב של תלות  פסיכולוגית תמידית וכפייתית שנועדה לספק את תחושת הגירוי והחשקים של המכור. ההתמכרות באה על חשבון הצרכים של הסביבה, האדם הופך לחסר שליטה על חייו, ההתמכרות מנהלת אותו ולא להפך. ההתמכרות פוגעת בתפקודו הנורמטיבי של האדם בכל תחומי החיים כגון: זוגיות, עבודה, קשרים חברתיים ועוד. להתמכרויות עלולות להיות השלכות קשות מאוד על המשך חייו של האדם, בין היתר לגרום לו למצב בריאותי וכלכלי קשה מאוד.

איך ההתמכרות ממלאה את החלל הרגשי?

כשמכור חש תחושת מצוקה, דכאון, חוסר יכולת לקבל את המצב הנוכחי בחייו, ההתמכרות ממלאה לו את החסר, מכוון שהיא חוזרת על עצמה לעיתים מאוד קרובות ומטפלת בדכאון באופן תאורטי. המכור אינו מוכן להכיר ולחוות את אותה תחושת ריקנות ולכן בסיס השימוש הוא באופן עקבי ועיקש. המכור מאמין כי הפסקת השימוש תפגיש אותו עם הריקנות ותחזיר אותו לתחושת דיכאון אינסופית. תחושה זו, של ריקנות המתמלאת רק באמצעות שימוש בחומר, קשר מסוים או חפץ, מתעצמת ככל שהזמן עובר. אותה תחושה גורמת לאדם לחפש אחר הדברים שימלאו את תחושת הריקנות, זה יכול להיות סמים, אלכוהול, אוכל או כל דבר אחר. השימוש באותו גורם התמכרותי, מביא עימו סיפוק, אך לזמן מאוד קצר, לרוב עם השימוש מלווה ריגוש עוצמתי או בטחון עצמי מופרז, מה שמקשים עוד יותר להפסיק את השימוש והופכים את התלות לגדולה עוד יותר.

טיפול בדיכאון יכול לתרום רבות במצב של התמכרויות, הטיפול עלול לגרום לאדם להכיר בשורש הבעיה שגורמת לו להתמכרות וזהו תהליך ראשוני חשוב ומבורך. במידה ואתם נמצאים במצב רגשי דומה, או שסביבתכם הקרובה נתונה במצב זה, חשוב שתדעו שאתם לא לבד.

 

לתיאום פגישה עמי חייגו  052-8029922

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.