טיפול בילדים אלימים

אלימות של ילדים היא תופעה פסיכולוגית וחברתית מוכרת זה שנים רבות. עוד משחר ההיסטוריה היו דיונים תאולוגיים וחינוכיים על יצר לב האדם, ועל השאלה האם ילדים נולדים טובים או רעים.

אלימות ילדים היא תופעה חברתית שיש לשים אליה דגש רב, שכן היא עלולה לצאת מגבולות הסביר, ביחס לגיל הילד, ולהפוך למטרד וסכנה של ממש. ילדים רבים הופכים עם השנים להיות ילדים אלימים, וחסרי מעצורים, עד כדי בריונות כלפי מבוגרים וילדים אחרים. תופעה זו מסבה להוריהם, ולהם צער רב, ורצון לשנות את ההתנהגות האלימה, אל התנהגות נורמטיבית לגיל.

טיפול בילדים אלימים נעשה בקליניקה של ד"ר ליאת ברש. על ידי טיפול בילד ובהורים, בהתאם לגיל הילד ולחומרת הבעיה שהוא מציג. טיפול בילדים אלימים מתאים בכל גיל, בהתאם לאופי הילד ולצורך שלו. שילוב ההורים בתהליך הטיפולי מאפשר הבנה טובה יותר של נפש הילד, ושיתוף פעולה נרחב יותר של התא המשפחתי. במהלך טיפול בילדים אלימים משולבת גם הדרכת הורים, וסיוע בסיטואציות הקורות בבית או במסגרת החינוכית.

טיפול בילדים אלימים

מה גורם לילד להפוך להיות ילד אלים?

אחת הסיבות המרכזיות שבגללן ילד הופך לאלים היא התסכול. ילדים צעירים לא יודעים כיצד להביע את עצמם בעולם. היכולת לביטוי עצמי שלהם עדיין נמוכה, וכן עולם הרגש שלהם לא מספיק מפותח כדי להביע את התחושות שלהם במילים. מצב זה יותר אצל חלק מהילדים תסכול מאוד גדול, שחייב לבוא לפורקן. ופורקן זה מגיע על ידי האלימות. במהלך הטיפול, ננסה להעניק להורים, לצוות החינוכי ולילד עצמו כלים טכניים ורגשיים כדי להתמודד עם אותם התסכולים, ועל ידי התמודדות זו, נוכל לצמצם את האלימות ולהעלימה.

סיבה נוספת לאלימות ילדים היא חיקוי

ילדים מוקפים כל הזמן בהתנהגות אלימה. אם בסרטים, וסדרות טלוויזיה, אלימות בגן ובבית הספר, או חלילה אלימות בבית. ילד שסופג וחווה אלימות באופן רציף, יחקה את ההתנהגות הזו, ויגדל לתוכה. טיפול בילדים אלימים במקרה זה יהיה בעזרת מציאת מודלים טובים יותר לחיקוי, וחיזוקים חיוביים של הילד ובני משפחתו על מנת למצוא מקורות חיקוי טובים יותר.

במהלך טיפול בילדים אלימים חשוב מאוד לאבחן מה המקור לבעיה, כדי שיהיה אפשר לטפל בה בצורה עמוקה, מהשורש. טיפול בילדים אלימים בקליניקה של ד"ר ליאת ברש, עושה בדיוק את זה, כדי להעניק לילד ולמשפחתו את הטיפול המתאים לו ביותר, ואת התמיכה והעזרה הטובים ביותר שניתן להציע לו.