טיפול בדיכאון לאחר לידה

דיכאון אחרי לידה הינה תופעה בה מופיעים אצל האם (ולעתים בקרב שני בני הזוג) תסמינים של דיכאון בשלושה החודשים שלאחר הלידה. התופעה משויכת לקבוצת הפרעות במצב הרוח ומופיעה בקרב  10% מהנשים באוכלוסייה ולעתים גם אצל אבות טריים. טיפול בדיכאון לאחר לידה כולל מגוון שיטות ואמצעים מקצועיים בהם פסיכותרפיה או טיפול תרופתי שנועדו להקל על התסמינים ולצאת לדרך חדשה.

טיפול בדיכאון לאחר לידה בין אישי

טיפול בין אישי נועד להקל על מצבי דיכאון תוך התמקדות במסגרת ובזירה הבין אישית. טיפול אישי בדיכאון לאחר לידה כולל ניסיון לסייע לאם הטרייה להבין את הקשר שבין תחושת הדיכאון לבין שינויים במערך התפקידים במשפחה. הטיפול נועד לאזן בין הכניסה לתפקיד נוסף וחדש כהורים ובין התפקידים האחרים בחייהם. הטיפול הבין אישי שם דגש על קבלה, הדדיות ותמיכה בקשרים השונים של בני הזוג.

טיפול בדיכאון לאחר לידה

טיפול קוגניטיבי – התנהגותי

טיפול התנהגותי הינו קצר באופן יחסי ומבוסס על ההנחה כי הדיכאון נובע מדפוסי חשיבה שליליים וזאת בשילוב של התנהגויות שמעצימות את המצוקה. הטיפול יוצר אתגרים ומביא לשינויים בדפוסי החשיבה השליליים וזאת בשילוב התנסויות חדשות וקידום תהליכים שייקלו על המצוקה.

פסיכותרפיה

טיפולי פסיכותרפיה דינמית בדיכאון לאחר לידה מבוסס על הראייה כי תסמינים דיכאוניים מצביעים ומעידים על מצוקה נפשית עמוקה הנוצרת בשלבים מוקדמים יותר של החיים דוגמת תקופת הילדות שייתכן והייתה מלווה בנטישה פיזית או רגשית. סוגיות בלתי פתורות מסוג זה עלולות להביא או להעצים את תחושת הדיכאון לאחר הלידה וליצור מצוקה. טיפולי פסיכודרמה נועדו לתת משמעות ואפשרות לביטוי המצוקה וכך לסייע לאם או לשני ההורים להבין את מקור הדיכאון בדרך לשינוי.

טיפול תרופתי

דיכאון על סוגיו השונים מטופל גם באמצעות תרופות נוגדות דיכאון. טיפול תרופתי הינו רלוונטי כאשר התסמינים הדיכאוניים גורמים למצוקה ולפגיעה בתפקוד. טיפול תרופתי נחשב אפקטיבי כאשר יש צורך להקל במהירות על הסימפטומים השונים וניתן לשלב את הטיפול התרופתי עם פסיכותרפיה.

קשרים ותמיכה

טיפול המשלב מקורבים המושפעים מהדיכאון של ההורה. לדוגמא, כאשר האישה סובלת מדיכאון לאחר לידה, הרי שהזוגיות עלולה להיפגע וכך גם בעלה שמעוניין לסייע ולתמוך בה. טיפול זוגי או משפחתי מסייע להורה ולקרובים לו ליצור קשרים שיהוו מוקד תמיכה והעצמה. הטיפול בעזרת קשרים ותמיכה כולל גם טיפול קבוצתי המאפשר שיתוף, הדדיות, למידה וחיזוק וזאת בהנחיה והדרכה של מטפל מוסמך בתחום.

כלים מקצועיים להתמודדות מול שינויים

ד"ר ליאת בן ארי עוסקת בתחומי הטיפול הזוגי והרגשי ומסייעת למטופלים לצאת ממצבי משבר ולחולל שינויים משמעותיים המאפשרים להם לצאת לדרך חדשה. טיפול בדיכאון לאחר לידה הינו חשוב ומשמעותי ויכול לסייע לשני בני הזוג לעמוד באתגרים החדשים הניצבים בפניהם כהורים טריים וזאת בעזרת הקניית כלים להתמודדות נכונה ומתן זווית ראייה חיובית לשינויים בחייהם.