הערכת מסוכנות אלימות במשפחה

מקרי אלימות משפחה יכולים להופיע כרעם ביום בהיר, ללא כל סימנים מקדימים, ולפרק משפחות שלמות. אם היינו יכולים לדעת בדיוק מי צפוי לנקוט באלימות כלפי בני משפחתו כנראה שחיינו היו פשוטים יותר, אך הדבר אינו כך. למרות שלא ניתן לקבוע בוודאות מי הולך להיות אדם אלים, ישנה דרך מקובלת שדרכה נוכל להעריך טוב יותר האם אדם מסוים צפוי לנהוג באלימות כלפי סביבתו. הדרך הזו נקראת הערכת מסוכנות אלימות במשפחה והיא הופכת מקובלת יותר ויותר בשנים האחרונות.

מהו תהליך אבחון מסוכנות?

תהליך אבחון המסוכנות נועד לתת לנו פרספקטיבה על העתיד להתרחש ולהיערך אליו בצורה הטובה ביותר. הוא נועד כדי למנוע מקרים של "בדיעבד" ולטפל בצורה הטובה ביותר באנשים שעתידים להתנהג באלימות. ד"ר ליאת בן ארי ברש מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת, מבצעת במקצועיות רבה הערכת מסוכנות בין בני זוג וכן בונה תכנית טיפולית מתאימה במידת הצורך. בנוסף, ד"ר בן ארי מקיימת במקצועיות רבה טיפול זוגי, טיפול משפחתי וטיפולים נוספים.

הערכת מסוכנות אלימות במשפחה

 

איך מבצעים אבחון מסוכנות?

הערכת מסוכנות אלימות במשפחה, או "אבחון מסוכנות" בשמה השני, זהו תהליך מקיף שנוגע בכל תחומי חייו של הנבדק. במהלך ההערכה אוספים השותפים לתהליך כמה שיותר מידע שיוכל לסייע באבחון. לתהליך שותפים מספר אנשי מקצוע בניהם: פסיכולוגים, גורמי רווחה ופסיכיאטר, כאשר כל אחד מהם עורך את הבדיקה ואוסף את המידע בתחום פעילותו.  כך למשל אוספים נתונים על מצבו הכלכלי, מצבו המשפחתי ,מצבו הנפשי, מצבו החברתי, עברו, ילדותו, ועוד.

העיקרון העומד מאחורי איסוף המידע הוא שמסוכנות היא תוצר של שילוב בין מספר גורמים פעילים. הניתוח של כלל המידע שנאסף הוא שאמור לתת הערכה לגבי מסוכנות האדם. ד"ר ליאת בן ארי ברש מתמחה בביצוע תהליך הערכת מסוכנות בין בני זוג בתיקי אלימות במשפחה (אלמ"ב) ובונה תכנית טיפולית משקמת מתאימה. במקרים מסוימים שירותי המבחן שולחים מטופל לטיפול מטעם המדינה, אלא שהטיפולים הללו הם ברוב המקרים קבוצתיים ולא כולם מתחברים לקונספט הזה. אצל ד"ר ליאת בן ארי ברש ניתן לקיים טיפול פרטני, תוך כך שליאת מקפידה על שמירה קשר רציפה עם קצינת המבחן והערכת כל הנתונים כתזכיר לבית המשפט.

הערכת מסוכנות אלימות במשפחה – האם זה באמת מונע מקרי אלימות?

כפי שכבר אמרנו , הערכת מסוכנות אלימות במשפחה אינה וודאית ומוחלטת אלא נועדה לתת מושג כלשהו על אופן התנהגותו של אדם מסוים. ברוב המקרים מבצעים הערכת מסוכנות אלימות במשפחה כשיש חשד ובסיס כלשהו ולא סתם כך כי מתחשק. במידה ונראה לאחר התהליך כי ישנו חשד כלשהו, אז מתחילים בטיפול המתאים. במקרים מסוימים טיפול שכזה עוזר בצורה משמעותית ובהחלט יכול למנוע מקרי אלימות.