תקשורת בין הורים לילדים

התא המשפחתי שלנו עובר שינויים. לאורך השנים חל שינוי משמעותי בתפיסה של מקום ההורים במשפחה ובסמכות ההורית שלנו. אם בעבר היה ניתן לזהות באופן מובהק משפחה פטריארכלית בה האב הוא הדמות הדומיננטית במשפחה, או משפחה מטריארכלית בה האם היא הדמות היותר דומיננטית, הרי שהיום אנו עדים לכך כי הגבולות היטשטשו וההורים הופכים להיות יותר חברים של ילדיהם. אז איך אנו מצליחים לקיים תקשורת בין הורים לילדים, שהיא תקשורת מיטבית מבלי לאבד את הסמכות ההורית שלנו?

כיצד לעבוד על תקשורת בין הורים לילדים?

אחת השאלות העיקריות החוזרות ונשנות במהלך טיפול משפחתי אצלי בקליניקה היא כיצד לחזק את התקשורת בין ההורים לילדיהם. תקשורת בין הורים לילדים יש לאפיין תחילה במה קורה היום Here and Now ולאן אנו שואפים לקחת אותה. הילדים בני ימינו הם ילדים בעלי מודעות עצמית חזקה ובעלי כושר ביטוי ראוי להערכה. אם בעבר הרחוק, הילדים היו נוהגים להפנים את דעותיהם מחמת הכבוד להוריהם וחששו להתבטא בחופשיות, הרי שהיום התקשורת היא פתוחה וזורמת יותר. כל עוד הילדים משתפים ומדברים, הדבר נפלא ומהווה חלק ניכר מהצלחת התהליך. כאשר שומרים על תקשורת פתוחה עם הילדים משחר ילדותם, הדבר הופך לדפוס משפחתי אשר חוזר על עצמו. על התקשורת להתקיים תמיד מתוך כבוד הדדי אחד לשני. לדעת כיצד ומתי להתעניין בחייהם של הילדים, לתמוך בהם וגם להציב להם גבולות.

כיצד להיות מחנך וחבר של הילד שלך בו זמנית?

הדור של היום הוא דור שמעז יותר, נע במהירות בחסות טכנולוגיות מתקדמות וניזון מתרבות האינסטנט. הכל מהיר יותר, קצר תהליכים, עמוס במידע וקצר סבלנות. הצורך שלנו כהורים לחנך ולהדריך אותם לחיים, אל מול השינויים המהירים, מאלצים אותנו לדבר באותה השפה של ילדינו. תקשורת בין הורים לילדים שהיא תקשורת מיטבית ומכבדת צריכה להתקיים במסגרת של גבולות אותם יש ללמוד להציב. הדרכת הורים מדברת על הצורך בגבולות והדרכים להצבתם תוך שמירה על יחסים בריאים בין ההורים לילדים. ניתן להיות גם הורה מחנך וגם חבר של הילד שלך כל עוד שומרים על כבוד הדדי, גבולות ותקשורת מעצימה. לא תמיד זה קל בעיקר כשהילדים הנמצאים בשלב מרד כל שהוא. חשוב להגיע, להתייעץ ולקבל כלים מעשיים לשיפור התקשורת המשפחתית.