טיפול טראומה בילדים

למרות שילדים הם יצורים רכים שלא חיים בעולם שנים רבות במיוחד, הם עדיין יכולים לסבול מטראומות. לעיתים אפילו תינוקות בני חודשים ספורים בלבד יכולים לעבור טראומה שתשפיע על המשך חייהם, כל עוד היא לא תטופל בצורה המתאימה.  לצערנו אין צורך לעבור חיים שלמים או דברים רבים בחיים בכדי לסבול מטראומה, ומספיק רגע אחד קטן שייצרב כטראומה בעלת אפשרויות השפעה הרסניות.

אז מה עושים עם ילדים שעברו טראומה? האם הטיפול הוא אותו טיפול כמו שיעברו המבוגרים? האם דינם הוא לסבול מהטראומה כל חייהם ולהתגבר בצילה? ממש לא. בדיוק בגלל גילם הצעיר, אפשרויות של טיפול טראומה בילדים יכולות להיות אפקטיביות במיוחד ולטפל בבעיה בצורה ראויה שתתרום לשיפור משמעותי באיכות החיים של הילדים.  שימו לב כי טיפול בטראומה בילדים צריך להתבצע רק על-ידי מטפלים שעברו הכשרה מתאימה לטיפול בילדים עם טראומות ובשום אופן לא כדאי לפנות למי שאינו מתמקצע בתחום. ד"ר ליאת בן ארי (ברש) מומחית בטיפול בילדים ובנוער ועברה את כל ההכשרה המקצועית המתאימה לעניין.

מתי ניגשים לקבלת טיפול טראומה בילדים?

כאשר ילד חווה טראומה כלשהי ברוב המקרים זה יתבטא בהתנהגויות שלו. הילד שעבר טראומה עשוי לסבול ממצוקה רגשית שתוביל גם למצוקה תפקודית. זה עשוי לגרום למשל לכך שהילד יסתגר בביתו, ימנע ממפגש עם חברים ומפעילויות חברתיות כאלה ואחרות. אפשרות נוספת לביטוי הטראומה יכולה להיות רגרסיה משמעותית בהתנהגות. כך למשל עשוי הילד להרטיב במיטה (גם אם גמול במשך זמן רב), לנקוט באלימות, ובאופן כללי לחזור לבצע התנהגויות שכבר מזמן לא מבצע.  ישנן פעמים בהן  אלימות ילדים  היא תוצאה של פגיעה טראומתית אבל ישנן פעמים רבות יותר בהן מדובר בהתנהגות שאינה קשורה כלל לטראומה.  

במקרים בהם אתם חשים שינוי קיצוני בהתנהגות וקשיים בתפקוד הרגשי והחברתי אצל הילדים,  יש לפנות לקבלת טיפול טראומה בילדים. כמובן שחשוב לסייג ולומר שלא כל רגרסיה מצריכה פנייה לטיפול ולא כל שינוי בהתנהגות מעיד על טראומה. ד"ר ליאת בן ארי , פסיכותרפיסטית , מומחית בטיפול בילדים, תעמוד לצידכם לאורך כל הדרך , החל משלב האבחון ועד לתום הטיפול.

טיפול טראומה בילדים

מה עושים במהלך טיפול טראומה בילדים?

כפי שכבר ציינו, טיפול שכזה מוכרח להיעשות אצל פסיכותרפיסט מקצועי שעבר את ההכשרה המתאימה. טיפול בטראומה כולל קודם כל אבחון מקיף על מצבו של הילד ורק בהמשך מתקבלת ההחלטה על אופן הטיפול. ברוב המקרים טיפול טראומה בילדים יהיה טיפול פרטני  שיכלול רק את הילד והמטפל שכן אז ניתן להשיג תוצאות טובות יותר. פעמים רבות יעברו ההורים הדרכת הורים כדי שיוכלו להתמודד בצורה הנכונה ביותר עם הטראומה שעבר ילדם.

טיפול בנערים שעברו טראומה

נערים שעברו טראומה עשויים לסבול בצורה קשה מאוד מהעניין. גיל ההתבגרות הוא גם ככה אינו גיל פשוט ומציב את הנערים בפני דילמות ומשברים רבים. אותם דילמות ומשברים עשויים להתעצם במיוחד אצל נערים שסובלים מטראומה ולגרום להם לקשיים משמעותיים בתפקוד. ד"ר ליאת בן ארי (ברש) מומחית בטיפול בנוער ומצליחה להגיע לליבם ולמצוא את הדרכים המתאימות ביותר לשיקום מצבם. אחת הדרכים הקיימות לטיפול בנוער היא באמצעות קלפים טיפוליים שמאפשרים למטפל להגיע לתת המודע ולטפל במצוקות הקיימות.