התמודדות עם אובדן הורה

אובדן הורה הוא דבר לא פשוט כלל, אמא ואבא הם האנשים שהביאו אותנו לעולם, דרכם התחנכנו, גדלנו והתבגרנו, לכל אחד מאיתנו יש זכרונות מאבא ואמא וההתמודדות עם אותם זכרונות, כאשר הם אינם, זהו דבר לא קל ואף מדכא מאוד.

 

אובדן הורה מלווה בקשת של רגשות, החל מעצבות ועד כעס. תהליך זה הינו תהליך אבל, תהליך נורמטיבי לחלוטין, שמשך זמן החלמתו תלוי באישיות של כל מתאבל, ברוב המקרים תהליך האבל אורך עד כשנה. תהליך האבל הינו מסע אישי, שכל מתאבל צריך לעבור על מנת להשלים בסופו של דבר עם האובדן.

 

המפגש עם המוות

כולנו בסופו של דבר עוזבים את העולם, המוות הוא חלק בלתי נפרד משרשרת החיים. כל אחד מתמודד עם האבל בצורה שונה, אך המכנה המשותף הוא שכולם רוצים לעבור את התהליך ולחזור לשגרת החיים, במקרים רבים הקושי הוא אדיר והאובדן מוביל לדיכאון שקשה לצאת ממנו והמון אנשים בתקופת אבל נעזרים בטיפול בדיכאון על מנת לחזור לשגרת חיים בריאה ושמחה יותר.

 

אובדן הורים

מוות של הורים הוא אובדן קשה ביותר להתמודדות, גם אם מערכת היחסים בין ההורה לבנו/ביתו לא הייתה טובה במיוחד ומורכבת, במקרים כאלה האובדן מלווה בשאלות רבות כמו: "מה היה קורה אם היחסים בינינו היו אחרת?" "לא הייתי צריך לדבר אליו בצורה כזו", משפטים אילו אשר חוזרים במוחו של השכול גורמים לו לעצבות רבה, התכנסות בתוך עצמו ושקיעה בדיכאון, על מנת שהדיכאון לא יהווה דבר מרכזי בחייו של השכול ושלא יוכל לצאת ממנו, טיפול בדיכאון עם פסיכותרפיסטית הוא דבר נחוץ וחשוב מאוד.

שלבי האבל

קובלר רוס פיתחה מודל של חמשת שלבים להתמודדות עם המוות והתחושות בזמן האבל בכל אובדן, לא בהכרח רק של הורים:

הכחשה

הנפש נעזרת בהכחשה כמנגנון הגנה מפני רגשות קשים להכלה של סיום החיים ומות ההורה.

כעס

אנשים בעלי קושי בוויסות רגשי, עלולים להפנות את הכעס כלפי עצמם או להשליך את תחושות הכעס כלפי אחרים

התמקחות

התמקחות מול אלוהי האדם, כאשר הוא מתמודד עם מוות קרוב, על מנת להרחיק את המוות.

דיכאון

שלב הדיכאון, הינו שלב שבו השכול מתחיל לקבל את המוות. בשלב זה מרגישים רגשות מאוד קשים באופן טבעי, כמו: עצב, כעס, חרטה, שנאה וכדומה.

קבלה והפנמה

השלב הסופי של האבל, בשלב קבלה והפנמה מתבצע ריחוק רגשי, ריחוק זה מאפשר לשכול לראות באופן אובייקטיבי את המציאות.

 

במידה וחוויתם אובדן של הורה או אדם קרוב, דעו כי אתם לא צריכים להיות לבד בכל מערבולת הרגשות הזו. אפגוש אתכם ונוכל יחד לחזור לציר הזמן שלכם עם מודעות בריאה לשרשרת החיים.

לתיאום פגישה עמי חייגו: 052-8029922