דימוי עצמי נמוך- מה זה בדיוק ואיך ניתן להתמודד איתו?

האופן בו אנו תופסים את עצמנו הוא בעל השפעה מכרעת על ההתנהלות בכל תחומי חיינו. האופן בו אנו תופסים את עצמנו נקרא למעשה דימוי עצמי והוא שיקבע כל-כך הרבה דברים לגבינו. דימוי עצמי נמוך הינו בעיה שחלק גדול מהאוכלוסייה סובל ממנה, בעיה שמונעת מהם דברים רבים ובהחלט פוגעת בהם. ד"ר ליאת בן ארי (ברש), פסיכותרפיסטית מומחית, פוגשת מטופלים רבים שסובלים מדימוי עצמי נמוך ומסייעת להם להתגבר על הבעיה ולשפר את מצבם החברתי, הכלכלי, הזוגי וכו'.

מהו דימוי עצמי נמוך?

כפי שציינו דימוי עצמי נמוך הוא האופן בו אנו תופסים את עצמנו שהוא בעל השפעה מכרעת על האופן בו נתנהל בעולם. ואם נרשה לעצמנו לרדת לרזולוציות קצת יותר נמוכות נתאר דימוי עצמי נמוך כאוסף של אמונות ומחשבות שליליות שלנו לגבי עצמנו. האוסף הזה כולל: חוסר אמונה ביכולתנו לבצע פעולות מסוגים שונים, חוסר אהדה עצמית, חרדת ביצוע בתחומים שונים, קנאה באחרים, שנאה עצמית ברמות כאלה ואחרות ועוד. חשוב לציין כי אצל כל אחד "האוסף" הזה מגיע בעוצמות שונות , ולכן ניתן לומר כי יש דרגות שונות של דימוי עצמי נמוך.

דימוי עצמי נמוך
ד"ר ליאת בן ארי (ברש)

איך מטפלים בבעיית דימוי עצמי?

כאשר אדם סובל מדימוי עצמי נמוך הוא עשוי להיתקל במחסומים רבים שימנעו ממנו להתקדם בכל תחומי החיים. ישנן מגוון שיטות טיפול בבעיות ביטחון עצמי נמוך כאשר קודם כל על המטפל לרדת עם המטופל לשורש הבעיה. יש לבחון מניין מגיע חוסר הביטחון, האם בעקבות חוויות שקרו בעבר, האם בעקבות אירוע מסוים וכו'. לאחר הבדיקה הזו יתאים המטפל את שיטת הטיפול המתאימה ביותר. ברוב המקרים זה יהיה טיפול פרטני, טיפול "אחד על אחד" שנחשב ליעיל ואפקטיבי במיוחד. לאחר טיפול מקצועי המטופל בהחלט יכול להגיע למקום טוב בהרבה ולהתמודד עם מכשולים שבעבר לא הצליח להתמודד עימם.

בעיית ביטחון עצמי נמוך אצל מתבגרים

גיל ההתבגרות הוא גיל מורכב, מאתגר ומלא בסערות נפש כאלה ואחרות. מתבגרים רבים יסבלו במהלך שנות ההתבגרות מבעיות של דימוי עצמי נמוך כאשר אצל חלקם הן יעברו מעצמן ואצל חלקם הם יישארו. אם אתם חשים כי הביטחון העצמי הנמוך מקשה ומפריע למתבגרים, חשוב לדעת שיש מה לעשות ואין צורך להמתין עד להתבגרות המלאה. טיפול בחרדה וטיפול בבעיות ביטחון עצמי במתבגרים הם נפוצים ביותר ומסייעים בידיהם לעבור את תקופת ההתבגרות המורכבת בקלות רבה יותר.