אלימות בין בני זוג

זוגיות מצריכה כידוע תחזוקה שוטפת. כדי שהזוגיות תהיה טובה, ותשרוד את מורכבות החיים, ואת הקשיים שלהם, צריך לעבוד כל הזמן. אבל מה קורה כאשר המשברים עצמם חמורים ומשמעותיים יותר בתוך הזוגיות? מה קורה כאשר קיימת אלימות בין בני זוג?

אלימות בין בני זוג

מהי אלימות בין בני זוג?

ראשית חשוב להבהיר מהי אלימות בין בני זוג, ומתי נדע האם יש במערכת הזוגית הזו אלימות. אלימות בין בני זוג יכולה להיות כל סוג של אלימות, החל מאלימות מילולית, אלימות פיזית או אלימות מינית. אחוז גדול מהאלימות בין בני הזוג נעשית כאשר בן הזוג אלים כלפי אשתו. אבל ישנן גם מערכות זוגיות שבהן האישה אלימה כלפי בן זוגה. רוב המערכות הזוגיות האלימות כוללות דווקא את האלימות השקטה – אלימות מילולית. בניגוד לאלימות פיזית, שבה הפגיעה היא גופנית, הרי שאלימות מילולית עובדת על ידי הקטנת בן הזוג, השפלתו, והשגת שליטה עליו ועל הפעולות שלו. אלימות מינית מתבצעת כאשר יש הכרחה לביצוע אקטים מיניים שונים, ללא רצון או הסכמת בת הזוג, ומתוך השפלה מכוונת שלה.

 

אלימות במערכת זוגית היא מציאות מעגלית, שכן מעגל האלימות פועל כל הזמן. אלימות, בקשת סליחה, מחילה וחוזר חלילה. אלימות בין בני זוג יכולה להיות אלימות נשלטת, או אלימות לא נשלטת. כאשר אלימות נשלטת, מגיעה מתוך רצון של בן הזוג הפוגע להשפיל ולהכאיב. ואילו אלימות שאינה נשלטת נובעת מתסכול, או מקושי להתמודד עם סיטואציות- מה שגורם לפורקן על האדם הקרוב ביותר- בן הזוג.

טיפול באלימות בין בני זוג

ד"ר ליאת בן אריהתהליך הטיפולי באלימות בין בני זוג מצריך רצון של שניהם לתיקון המערכת הזוגית שלהם, והיכולת להתמודד ולשלוט על הכעסים והתסכולים שלהם. על האישה לרצות  ולהמשיך לחיות עם בן הזוג הפוגע, מתוך הבנה שהוא רוצה לשנות את דרכיו. עם זאת, במהלך הטיפול יש צורך לחזק אותה ולהעצים אותה במערכת הזוגית, והאישית, כדי שהיא לא תחזור להיות קורבן התעללות.

ד"ר ליאת בן ארי מומחית בטיפול זוגי, ובגישור משפחתי, ובעלת רקע רב וניסיון בטיפול במערכות זוגיות אלימות. ד"ר ליאת בן ארי מטפלת מתוך אמונה, והבנה כי זוגיות שבה שני בני הזוג רוצים לשקם ולהתקדם הלאה, היא זוגיות שניתן להביא אותה למקום טוב ומכבד. העבודה בקליניקה של ד"ר ליאת ברש מאפשרת לזוגות להתמודד עם הקשיים של המערכת הזוגית שלהם, ולהיות מסוגלים להתקדם הלאה, עם בטחון נפשי, וכלים להתמודדות מתוך אהבה וכבוד הדדי.